Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
РОЗДІЛ ДЛЯ ВОДІЯ
Поради
2013-04-02 | Sprawdź układ chłodzenia w swoim aucie

Sprawdź układ chłodzenia w swoim aucie

Układ chłodzenia to jeden z kliku kluczowych podzespołów samochodu, którego niesprawność może szybko unieruchomić pojazd, a także doprowadzić do bardzo poważnych i kosztownych w naprawach uszkodzeń silnika. W perspektywie nadchodzących ciepłych, a nawet upalnych dni, warto skontrolować cały układ pod kątem pełnej sprawności.

Najlepszą wydajność, żywotność i ekonomikę zapewnia silnikom praca, w tzw. optymalnej temperaturze, za którą odpowiada właśnie układ chłodzenia. Sama nazwa układ chłodzenia, może być odrobinę mylna, ponieważ głównymi zadaniami układu jest nie tylko chłodzenie, ale także dbanie o prawidłowe grzanie. Dlatego jeśli w trakcie zimy nawet po kilkunastu kilometrach jazdy w aucie nadal było zimno, może to świadczyć o problemie z układem chłodzenia. Dodatkowo zbliżające się wysokie temperatury, często występujące już wczesną wiosną, przy niesprawnym układzie chłodzenia, szybko mogą objawić się niebezpiecznym przegrzaniem się silnika.

Chłodnica

Do chłodnicy trafia nadwyżka ciepła z silnika w postaci gorącego płynu chłodzącego. Głównym zadaniem chłodnicy jest szybkie odprowadzane tego ciepła na zewnątrz. Jednym z problemów dotyczącym chłodnicy może być niedrożność, wynikająca z zakamienienia, które jest z kolei konsekwencją zalewania układu zwykłą wodą, zamiast zastosowania specjalnego płynu chłodniczego. Szczególną uwagę należy zwrócić także na inne czynniki mogące blokować swobodny przepływ płynu oraz na nieszczelności. Jest to przypadłość często występująca w niestarannie naprawionych autach powypadkowych.

Pompa

Cyrkulację płynu w układzie wymusza tzw. pompa wody. Jest ona napędzana od silnika paskiem napędowym osprzętu, paskiem rozrządu lub łańcuchem. Pompa wyposażona jest w wirnik osadzony na wałku, którego obrót powoduje wymuszenie przepływu płynu. Pompa podlega zużyciu jak również narażona jest na uszkodzenia spowodowane czynnikami zewnętrznymi. Nieszczelność pompy, może być odpowiedzialna za ubytki płynu.

Czujnik temperatury

Czujnik podaje dane o temperaturze do wskaźnika na desce rozdzielczej i zwykle odpowiada za włączanie się wentylatora chłodnicy. Niepokojącym zjawiskiem jest niewłączanie się wentylatora np. przy długotrwałym postoju z włączonym silnikiem lub poruszając się powoli w korku. Źródłem problemów mogą być uszkodzenia przewodów połączeniowych lub awaria samego czujnika.

Wentylator

Podczas jazdy chłodnicę studzi naturalny pęd powietrza. Na postoju i przy niewielkich prędkościach pęd powietrza jest wymuszany przez wentylator. Sam wentylator samoczynnie rzadko ulega awariom, jedynie może zużyć się łożysko. Problemy z wentylatorem najczęściej wskazują na powypadkową przeszłość auta i obecność wiatraka z uszkodzoną mechanicznie obudową i blokującymi się łopatkami.

Termostat

Od poprawnie działającego termostatu zależy, jak szybko silnik osiągnie właściwą temperaturę pracy. Dopiero gdy silnik się rozgrzeje, termostat otwiera się, powodując przepływ gorącego płynu do chłodnicy. Konstrukcja układu chłodzącego nie pozwala również na nadmierne przechłodzenie silnika, ponieważ poniżej temperatury 80 st. C termostat zamyka przepływ cieczy chłodzącej przez chłodnicę.

Wszystko to przekłada się m.in. na zużycie paliwa przez jednostkę napędową, ponieważ przy optymalnej temperaturze silnika spalanie jest najniższe. Termostat, który się nie otwiera, powoduje przegrzanie silnika, natomiast stale otwarty lub uchylony, niedogrzanie silnika i brak ogrzewania. W przypadku wybranych modeli samochodów, można wymienić tylko sam wkład termostatu, oszczędzając około 50% względem całego elementu.

Szykując się do usunięcia usterki układu chłodzenia warto pamiętać, że najlepiej to zrobić przy użyciu nowych części. Większości elementów układu nie da się naprawić, a regeneracja jest często nieopłacalna, z uwagi na duże ryzyko wystąpienia poważnych i drogich w naprawach uszkodzeń silnika. Zalecamy także omijanie szerokim łukiem części używanych. Często używane, puste chłodnice przechowywane w złych warunkach łatwo korodują – nie rzadko też np. za używaną chłodnicę trzeba zapłacić więcej niż za nową.