Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
РОЗДІЛ ДЛЯ ВОДІЯ
Поради
2013-03-12 | Osłony pod silnik – dlaczego warto zamontować je w samochodzie?

Osłony pod silnik – dlaczego warto zamontować je w samochodzie?

Spód auta to miejsce, które jest najbardziej narażone na negatywne czynniki zewnętrzne. Większość kierowców nie zdaje sobie nawet sprawy, jak duży wpływ, na to co dzieje się pod maską samochodu, ma taki niepozorny kawałek plastiku, zamocowany pod komorą silnika.

Osłona silnika, jest to takie wyposażenie samochodu, którego na pierwszy rzut oka nie widać i nie zwracamy na ten element najmniejszej uwagi, często nie zdając sobie sprawy, czy ona tam w ogóle jest, czy jej nie ma. Jeśli nasz samochód ma taką osłonę, to o jej istnieniu najczęściej dowiadujemy się dopiero wtedy gdy ulegnie uszkodzeniu i ledwo się trzyma, ocierając w czasie jazdy o podłoże. Wiele samochodów nie posiada jednak takiej osłony na wyposażeniu standardowym, a ich kierowców mogą spotkać dodatkowe, niepotrzebne niespodzianki. Z uwagi na fakt, że zima powoli się kończy, warto sprawdzić, czy nas samochód posiada taką osłonę, czy w czasie zimy nie została ona uszkodzona przez bryły lodu i śniegu oraz czy w ogóle była tam kiedykolwiek zamontowana. Jeśli nasze auto nie ma takiej osłony, warto rozważyć korzyści wynikające z jej zamontowania.

Zasadniczą rolą osłon jest ochrona jednostki napędowej przed mechanicznymi uszkodzeniami, powstałymi na skutek uderzenia kamieniem, czy zawadzenia pojazdem o wystający na drodze przedmiot, a także ograniczają negatywny wpływ wody oraz brudu na trwałość elementów osprzętu silnika.

Czym grozi jazda bez osłon?

Jeśli pod silnikiem brakuje osłon, to zwiększa się ryzyko wystąpienia dodatkowych problemów z samochodem, m.in.:

  • problemy z osprzętem silnika: wilgoć może doprowadzić do kłopotów z alternatorem w postaci zwarć i korozji, często dochodzi do pęknięcia obudowy, a jeśli dostanie się piasek może dojść do uszkodzenia łożyska;
  • problemy z elektryką: pomimo, że teoretycznie wszystkie połączenia elektryczne w komorze silnika powinny być zabezpieczone przed wodą, to czas robi swoje, a nadmierna ilość wilgoci i brudu zakłóca poprawne działanie elektryki;
  • problemy z korozją: mieszanka błota i soli trafia do komory silnika, stwarzając idealne warunki dla korozji.

Jakie korzyści przynosi montaż osłoń?

  • utrzymanie całej komory silnika w czystości
  • ochrona silnika, pasków, alternatora, kabli przed wilgocią, wodą, błotem, pisakiem i kurzem
  • ochrona silnika i osprzętu przed uderzeniami kamieni
  • dodatkowa ochrona dla miski olejowej
  • zapobiega nadmiernemu działaniu korozji w komorze silnika
  • sprzyja szybszemu nagrzewaniu się silnika w niskich temperaturach, co powoduje mniejsze zużycie paliwa oraz wydłuża żywotność silnika
  • dodatkowo wygłusza pracę silnika

Osłona silnika, a chłodzenie silnika w upalne dni?

Nieprawdziwa jest teoria, że osłona nie sprzyja silnikowi w upalne dni, gdyż pogarsza się przepływ powietrza, a tym samym zmniejsza się chłodzenie w komorze silnika. Za sprawne chłodzenie odpowiedzialny jest układ chłodzenia, czyli chłodnica, wentylator i termostat, a montaż osłony nie powoduje dodatkowego zagrożenia przegrzania silnika.

Kupujemy osłonę

Zestaw osłon składa się często z kilku elementów: osłon pod chłodnicę, silnik oraz osłon bocznych. Ceny zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych, więc jest to wydatek, który po prostu się opłaca. Kupując osłonę pamiętajmy jednak, aby dobrać odpowiednią do naszego modelu i wersji silnikowej. Nie powinno się montować osłony do Golfa z silnikiem benzynowym od Golfa z silnikiem diesla – spowodowane jest to m.in. różnym rozmieszczeniem poszczególnych elementów pod maską, a osłona nie powinna przylegać do żadnego z nich. Często osłony do silników diesla są większe, tak jest m.in. w przypadku VW Golfa IV. W większości modeli producenci przewidzieli możliwość montażu osłon – na podwoziu znajdują się specjalne otwory lub kołki służące do ich przytwierdzenia. Polecamy montaż osłon wykonanych z tworzywa HDPE (polietylen o wysokiej gęstości), które zapewnia wysoką odporność mechaniczną i chemiczną oraz odporność na zmianę temperatur.