Spód auta to miejsce, które jest najbardziej narażone na negatywne czynniki zewnętrzne. Większość kierowców nie zdaje sobie nawet sprawy, jak duży wpływ, na to co dzieje się pod maską samochodu, ma taki niepozorny kawałek plastiku, zamocowany pod komorą silnika.
Osłona silnika, jest to takie wyposażenie samochodu, którego na pierwszy rzut oka nie widać i nie zwracamy na ten element najmniejszej uwagi, często nie zdając sobie sprawy, czy ona tam w ogóle jest, czy jej nie ma. Jeśli nasz samochód ma taką osłonę, to o jej istnieniu najczęściej dowiadujemy się dopiero wtedy gdy ulegnie uszkodzeniu i ledwo się trzyma, ocierając w czasie jazdy o podłoże. Wiele samochodów nie posiada jednak takiej osłony na wyposażeniu standardowym, a ich kierowców mogą spotkać dodatkowe, niepotrzebne niespodzianki. Z uwagi na fakt, że zima powoli się kończy, warto sprawdzić, czy nas samochód posiada taką osłonę, czy w czasie zimy nie została ona uszkodzona przez bryły lodu i śniegu oraz czy w ogóle była tam kiedykolwiek zamontowana. Jeśli nasze auto nie ma takiej osłony, warto rozważyć korzyści wynikające z jej zamontowania.
Zasadniczą rolą osłon jest ochrona jednostki napędowej przed mechanicznymi uszkodzeniami, powstałymi na skutek uderzenia kamieniem, czy zawadzenia pojazdem o wystający na drodze przedmiot, a także ograniczają negatywny wpływ wody oraz brudu na trwałość elementów osprzętu silnika.
Jeśli pod silnikiem brakuje osłon, to zwiększa się ryzyko wystąpienia dodatkowych problemów z samochodem, m.in.:
Nieprawdziwa jest teoria, że osłona nie sprzyja silnikowi w upalne dni, gdyż pogarsza się przepływ powietrza, a tym samym zmniejsza się chłodzenie w komorze silnika. Za sprawne chłodzenie odpowiedzialny jest układ chłodzenia, czyli chłodnica, wentylator i termostat, a montaż osłony nie powoduje dodatkowego zagrożenia przegrzania silnika.
Zestaw osłon składa się często z kilku elementów: osłon pod chłodnicę, silnik oraz osłon bocznych. Ceny zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych, więc jest to wydatek, który po prostu się opłaca. Kupując osłonę pamiętajmy jednak, aby dobrać odpowiednią do naszego modelu i wersji silnikowej. Nie powinno się montować osłony do Golfa z silnikiem benzynowym od Golfa z silnikiem diesla – spowodowane jest to m.in. różnym rozmieszczeniem poszczególnych elementów pod maską, a osłona nie powinna przylegać do żadnego z nich. Często osłony do silników diesla są większe, tak jest m.in. w przypadku VW Golfa IV. W większości modeli producenci przewidzieli możliwość montażu osłon – na podwoziu znajdują się specjalne otwory lub kołki służące do ich przytwierdzenia. Polecamy montaż osłon wykonanych z tworzywa HDPE (polietylen o wysokiej gęstości), które zapewnia wysoką odporność mechaniczną i chemiczną oraz odporność na zmianę temperatur.