Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
Strefa kierowcy
Porady
2013-04-16 | Chłodnica chłodnicy nie równa (cz. 2/2)

Chłodnica chłodnicy nie równa

Dobierając nową chłodnicę do swojego samochodu musimy być bardzo ostrożni, ponieważ konsekwencje montażu niewłaściwej mogą być bardzo poważne. Przede wszystkim chodzi o wydajność chłodzenia, ponieważ do odprowadzenia jest ogromna ilość ciepła, a chłodzenie silnika musi być szybkie i skuteczne.

Chłodnica składa się z bardzo dużej ilości poziomych lub pionowych cienkich rurek zawierających pozostającą w ciągłym ruchu ciecz chłodzącą. Rurki te połączone są tysiącami pofałdowanych blaszek. Dodatkowo przez panel chłodnicy przepływa powietrze – samoczynnie w czasie jazdy, lub jego przepływ wymuszany jest za pomocą wentylatora podczas postoju pojazdu. Taka budowa chłodnicy daje sporą efektywność schładzania cieczy, a to ze względu na powierzchnię, na jakiej odbywa się wymiana cieplna – aktywna powierzchnia chłodząca może dochodzić do kilkudziesięciu metrów!

Mechanicznie składane chłodnice z okrągłymi rurkami

Swego czasu były to najczęściej spotykane chłodnice. Ich główną zaletą jest niska cena, wynikająca z relatywnie prostego procesu produkcyjnego i  niedrogich materiałów. Ze względu na okrągły przekrój rurek, powierzchnia oddająca ciepło jest niestety dość mała. Dodatkowo niewielka sztywność konstrukcji oznacza groźbę rozszczelnienia pod wpływem drgań pochodzących od silnika. Na koniec pozostaje kwestia uszczelek – zastosowanie wysokiej jakości niestarzejących się uszczelek znacząco poprawia jej szczelność.

Mechanicznie składane chłodnice z owalnymi rurkami

W porównaniu do chłodnicy opisanej powyżej, owalne rurki zmieniają wiele na plus. Dzięki takiemu rozwiązaniu powierzchnia bezpośrednio oddająca ciepło jest znacznie większa, przez co chłodnica jest o wiele bardziej wydajna. Poza tym wady jak powyżej, czyli niewielka sztywność i szczelność uzależniona od jakości zastosowanych uszczelek.

Chłodnice produkowane przy użyciu technologii spiekania

W przypadku chłodnic tego typu, owalne rurki są trwale zespolone z lamelami oraz aluminiowymi bokami, natomiast do uszczelnienia stosowane są trwalsze uszczelki gumowe typu o-ring. Chłodnice spiekane, poza dobrą wydajnością, cechuje również duża sztywność i wytrzymałość – z tego powodu są to chłodnice zalecane do silników wysokoprężnych. Niestety stosunkowo wysokie koszty wytwarzania tego typu chłodnic, odbijają się w ich cenach.

Chłodnice lutowane, wykonane w całości z aluminium – bez jakichkolwiek elementów gumowych oraz z tworzywa sztucznego

Tzw. górna półka z przeznaczeniem do określonych typów samochodów. Wytwarzane z wysokogatunkowego aluminium bez użycia elementów wykonanych z gumy i tworzyw sztucznych. Charakteryzują się dużą zdolnością do oddawania ciepła oraz sztywnością i wytrzymałością. Chłodnice aluminiowe montowane są fabrycznie w autach sportowych i pojazdach klasy wyższej – często są to najmocniejsze wersje silnikowe dostępne na rynku. Wysoka cena tych chłodnic jest w pewien sposób uzasadniona i wynika z bardzo drogich materiałów użytych do produkcji i zastosowania najnowocześniejszych technologii.


Zobacz pozostałe wpisy