Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
Strefa kierowcy
Porady
2013-04-23 | Sezon rozpoczęty – oleje motocyklowe (cz. 1/2)

Sezon rozpoczęty – oleje motocyklowe (cz. 1/2)

Za oknem zrobiło się wreszcie wiosennie i ciepło, więc na ulicach widać coraz więcej motocyklistów. Właśnie z myślą o nich, najbliższe dwa wydania porad, poświęcimy na tematy ważne i ciekawe z punktu widzenia użytkownika dwóch kółek.

W nowoczesnych motocyklach najczęściej do smarowania silnika, mokrego sprzęgła i skrzyni biegów stosowany jest ten sam olej. Dlatego oleje motocyklowe skomponowane są z olejów bazowych i dodatków, w celu optymalizacji osiągów silnika przy dużych prędkościach obrotowych, ochrony ruchomych części skrzyni biegów oraz poprawy pracy i reakcji sprzęgła podczas zmiany biegów. Warto mieć na uwadze, że inne oleje zalecane są do motocykli szosowych i torowych szybkoobrotowych, inne do wielocylindrowych o ogromnej mocy, inne do jednocylindrowych o dużym momencie obrotowym motocykli offroadowych, a jeszcze inne do skuterów poruszających się często z niewielką prędkością w zatłoczonych miastach.

Pamiętać należy także o pracy sprzęgła w kąpieli olejowej, najczęściej zamontowanego na wałku skrzyni biegów za pierwotnym przełożeniem z silnika, zwiększającym moment obrotowy często dwu i pół krotnie. Tym samym sprzęgło zamiast przenosić nominalny moment obrotowy silnika, np. 100 Nm musi przenosić 250 Nm, czyli wartość porównywalną z dość dużym silnikiem samochodowym.

Wymagania dotyczące pracy mokrych sprzęgieł JASO

JASO (Japanese Automotive Standards Organization) opracowała własne wymagania dla 4-suwowych silników motocyklowych - JASO T 903 podzielone obecnie na 3 kategorie - MB, MA1 i MA2, które ułatwiają wybór olejów opracowanych specjalnie dla sprzęgieł mokrych. Wymagania JASO dla silników 4-suwowych zostały zmodyfikowane jako JASO T 903:2011 w marcu 2011 i od tamtej pory klasę JASO MA podzielono na dwie podklasy MA1 oraz MA2. JASO MA2 opisuje najbardziej zaawansowane wymagania dotyczące poziomu tarcia sprzęgła podczas trzech trybów jazdy: ruszania, przyspieszania i jazdy ze stałą prędkością. Wszystkie , oferowane przez RK Niedziałek, motocyklowe oleje Motul do silników 4-suwowych osiągają stopień JASO MA2, a wyczynowe oleje z serii 300V znacząco je nawet przekraczają.


Zobacz pozostałe wpisy